Flow of Love

Burnout & Stress

Wat is burn-out?

Een burn-out krijg je niet zomaar. Vaak wordt jarenlang stress opgebouwd in het lichaam, waarvan de signalen worden gemist of genegeerd. Dit kan komen doordat je structureel teveel en te hard werkt en te weinig rust neemt om te herstellen. De ‘herstelschuld’ wordt daardoor steeds groter en uiteindelijk onomkeerbaar waardoor je burn-out raakt.

Maar ook grote life-events kunnen heel veel stress opleveren, denk maar aan het overlijden van een dierbare, een verhuizing, een geboorte e.d. Maar ook te veel (leuke) dingen doen of (te) fanatiek sporten vragen veel van je lichaam en leveren dus stress op waardoor je burn-out kunt raken.

Een burn-out wordt vaak gekoppeld aan de werksituatie, maar is vaak een combinatie van dingen. Een hoge werkdruk, slechte sfeer op het werk, reorganisaties waardoor je toekomst onzeker wordt, of juist werkeloosheid, in combinatie met een gespannen thuissituatie, mantelzorg, een negatief zelfbeeld, onzekerheid, moeite met grenzen aangeven of de lat heel hoog leggen voor jezelf in combinatie met een life-event zorgen dat je letterlijk opbrandt.

Je slaapt slecht, waardoor je onvoldoende uitrust, je krijgt meer behoefte aan makkelijk/snel eten waar meer vet/suiker in zit, waardoor je lichaam belangrijke bouwstoffen en rust mist.

Het begint met ‘vage klachten’, gaat over in chronische vermoeidheid, somberheid en slaapproblemen, waarna, bij niet ingrijpen, de burn-out volgt. De koek is echt op.

Een burn-out is GEEN falen! Juist de mensen die veel hooi op hun vork nemen, die altijd klaarstaan en iets extra’s voor een ander doen, degenen die zeggen: het gaat wel, ik doe het wel, ga maar naar huis, ik doe het wel voor je. Dat zijn de mensen die burn-out raken. Juist de mensen die het sterkst lijken, branden op.

Burn-out, en dan?

Belangrijk is dat je eerst lichamelijk gaat herstellen. Dat betekent rust, rust rust! Slapen, ontspannen en zo min mogelijk verplichtingen. In de 1e fase is het van belang dat je de burn-out accepteert, pas dan kun je gaan herstellen. Het is belangrijk dat je hier ondersteuning bij krijgt van een goede psycholoog of burn-out coach. Als het lichaam voldoende hersteld is, kun je gaan kijken naar je leefstijl, gewoontes, gevoelens en gedrag, om van daaruit naar de opbouwende fase/re-integratie te gaan.

Hoe ondersteunt massage bij burn-out?

Met massages kunnen we ervoor zorgen dat lichaam en geest weer één worden. Tijdens de massage worden spanningen gelokaliseerd en spieren losgemaakt, waardoor er afvalstoffen vrijkomen. Hierbij kunnen ook emoties loskomen. Het lichaam heeft deze emoties jarenlang opgeslagen. Een goede massage zorgt er daarnaast voor dat je beter kan slapen en lekkerder in je vel zit. Het lichaam heeft tot slot een zelf herstellend vermogen, dat door een massage geprikkeld wordt. Daardoor voelen we ons na een massage als herboren. Dit komt omdat het lichaam tijdens de massage o.a. endorfine (het geluk hormoon) en oxytocine (het knuffelhormoon) aanmaakt. Deze stofjes verminderen stress en verhogen ons geluksgevoel. Daarnaast worden het stresshormoon Cortisol en het adrenalinepeil verminderd, waardoor het lichaam uit de overlevingsstand kan komen. Ook wordt de aanmaak van serotonine en dopamine gestimuleerd waardoor o.a. blijdschap en welzijn weer ervaren kan worden en er een positieve invloed hebben op slaap, zelfvertrouwen, het geheugen en het ervaren/verwerken van emoties.

Het herstellen van een burn-out kost tijd en daar kan een regelmatige massage heel goed bij helpen. Het kan het herstel echt bevorderen/versnellen en geeft daarnaast ook meer ruimte in je hoofd. Hierdoor krijgen we weer nieuwe energie, zin om iets te ondernemen en bijvoorbeeld doelen na te streven. Bovendien brengt een massage een groter bewustzijn van het lichaam, wat zeker bij een burn-outer van levensbelang is. Lichaamssignalen zijn door de burn-outer langdurig en stelselmatig genegeerd, waardoor de band met het lichaam weer opnieuw opgebouwd moet worden.

Wat houdt een burn-out traject in?

Wanneer je al hulp hebt van een goede psycholoog en/of coach, waar je jezelf fijn bij voelt, dan kun je kiezen voor het traject met alleen massage. Als eerste zullen we een intakegesprek inplannen waarin we kijken naar wat je wensen zijn, wat mogelijk is en stellen we een behandelplan op. Ik richt mij dan puur op de massages en laat de verdere adviezen over aan de psycholoog/coach. En dat is heel fijn en geeft rust, aangezien je jezelf dan alleen maar hoeft te richten op de massage en het ervaren van je lichaam.

Wanneer je (nog) geen psycholoog/coach hebt, bied ik in de praktijk ook trajecten met coachende gesprekken aan. Tijdens deze sessies, gaan we op zoek naar hoe jij weer kunt herstellen van een burn-out op alle niveaus (fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel). Deze sessies worden los van de massages gedaan, zodat de focus maar op 1 ding hoeft te liggen. Ook hier stemmen we in een intakegesprek af wat bij jou wensen en mogelijkheden past.

Ook als je geen burn-out hebt, maar wel veel stress/spanning ervaart, ben je welkom in de praktijk. Ook kinderen/jongeren zijn welkom.

---

Stress Release

Elke dag bouwen we stress op in ons lichaam. We gaan naar ons werk, moeten boodschappen doen, hebben de zorg voor onze kinderen of een ziek familielid…. Al deze werkzaamheden en zorgen, slaan zich op in je lichaam. Het lichaam heeft ontspanning nodig om te kunnen ontladen en opladen. Vaak schiet deze ontspanning er echter in. We zoeken onze ontspanning in activiteiten, maar ook dat is inspanning, ondanks dat het leuk is! Het gevolg is dat het lichaam de stress niet kan releasen en het langzaam ‘opbrandt’ omdat stress enorm veel energie vreet. Als je dit langdurig doet, kun je overspannen raken of je belandt in een burn-out.

Daarnaast krijgen we ook allemaal te maken in ons leven met schokkende gebeurtenissen/trauma. Van nature hebben we een overlevingsmechanisme wat in werking wordt gesteld. Het zogenaamde vechten-vluchten-bevriezen (en er wordt tegenwoordig ook gesproken over een 4e respons die voornamelijk vrouwen hebben: beschermen, een reactie die zij hebben ontwikkeld in de oertijd waarin de mannen gingen jagen en de vrouwen en kinderen achterbleven in het dorp. Als er dan een dier of vijandige stam het dorp binnenkwam, was de primaire reactie van de vrouwen om voor de kinderen te gaan staan, om deze te beschermen).

Ik heb deze reactie ook zelf mogen ervaren toen ik in de nacht, met mijn oudste zoon, toen net een paar maanden oud, van de trap af liep en viel. Waar ik, als ik zonder hem van de trap af was gelopen, als primaire reactie had gehad om met mijn armen te proberen om de trapleuning te grijpen zodat ik niet zou vallen, deed ik dit nu niet. Mijn reactie was: armen en handen stevig om mijn zoon heen slaan en dan met name om zijn hoofd en mijn lichaam draaien, zodat ik de klap op zou vangen voor hem. De bescherming van zijn lichaam, ging voor de bescherming van mijn eigen lichaam. De oer-reactie van een moeder…..

Na dit soort gebeurtenissen is de natuurlijke reactie van het lichaam om te gaan schudden/trillen/schokken. In de dierenwereld zie je dit ook gebeuren. Als voorbeeld: een vogeltje vliegt tegen het raam, het valt op de grond en blijft daar een poosje stil zitten (freeze reactie). Als vanzelf gaat het zitten schokken/trillen (stress release). Wanneer je het vogeltje met rust laat, zal het schokken/trillen als vanzelf stoppen en het vogeltje vrolijk weer wegvliegen. Pak je echter het vogeltje op en ga je het troosten/aaien, dan onderdrukt het vogeltje zijn natuurlijke reactie en zal de gebeurtenis zich opslaan in zijn lichaam. Dit is nadelig voor het vogeltje, het zal namelijk een angst ontwikkelen die hem belemmert in zijn verdere leven.

Wij mensen hebben allemaal geleerd om deze stress reacties te onderdrukken. Wanneer je dit doet, slaat de adrenaline en cortisol zich op ons lichaam waardoor ons systeem ontregeld wordt. Het is dus van belang om deze reactie niet te onderdrukken, maar te laten gebeuren, zodat het lichaam de gelegenheid krijgt om te herstellen. Gelukkig kan dit ook achteraf nog. Met speciale technieken/oefeningen is het mogelijk om deze reactie op te wekken, waardoor de stress alsnog gereleased kan worden en het lichaam zich kan herstellen.

Tijdens de coaching- & burn-out trajecten zal ik ook gaan werken met deze technieken als extra ondersteuning in het herstelproces. Want vanuit het holistisch perspectief, werk je aan de balans tussen het fysieke, emotionele, mentale en spirituele aspect. Bewustwording en aandacht voor alle lagen is hierin belangrijk voor echt herstel en integratie.